Zakynthos deel 2

Op dag 4 huurden we een bootje bij Dolphin in Keri. Ik had onze verhuurster van de villa om advies gevraagd. Ze adviseerde deze en nadat ik wat rondgevraagd had bij andere verhuurders was €140,- voor 3 uur incl kapitein een hele mooie prijs. Hij liet ons eerst de grotten van Keri zien. Dit was een kilometers lange kust met verschillende inhammen. De kapitein voer, indien mogelijk, de boot een stukje de grot in. Nadat we de grotten gezien hadden, kozen we er eentje met een kleine kiezelstrook om te gaan snorkelen, terwijl mijn schoonmoeder met ons dochtertje zwom. Hierna voeren we naar Marathonisi (schildpaddeneiland), waar we een half uurtje bleven en lekker een ijsje aten. Een groot deel van het strand was afgezet voor de nesten van de schildpadden. Als laatste gingen we schilpadden spotten in de Baai van Laganas. Hier vonden we er twee. Al snel werden de schildpadden omringd door bootjes. Dit gaf ons een heel dubbel gevoel. We vinden het mooi om de schildpadden te zien, maar willen tegelijk dat ze niet gehinderd worden. Dit vertelden we aan de kapitein en hij voer ons terug naar de haven. Vlak voordat we daar aankwamen, zagen we toevallig nog twee schildpadden samen zwemmen. Hier waren geen andere bootjes. Dat was een mooie bonus. Net als de vorige dagen, brachten we de middag door aan het zwembad. Dit zal ons vaste ritme worden. ’s Morgens op pad, ’s middags zwembad en rond 17 uur uit eten. We gingen vandaag bij Ole Ole eten. Bij dit restaurant was een leuke speelhoek, dus ons dochtertje vermaakte zich prima, tijdens het wachten op het eten. We aten een mix grill, maar het was zoveel dat we nog wat meenamen om de volgende dag tijdens de lunch te eten.

Dag 5 was de enige dag van de vakantie dat er regen opgegeven was. Het was ook niet zo warm, dus we zochten wat leuke dorpjes in de omgeving op om te bekijken. We gingen naar Macherado en Loucha, maar beide dorpjes stelden niet zoveel voor. ’s Avonds gingen we weer naar Ole ole, want hier lustte ons dochtertje wel de patat. Ze is een moeilijke eter en wil alleen maar knapperige frites. Hierdoor had ze de eerste twee dagen met uit eten gaan alleen brood gegeten.

Laganas Beach was ons strand voor dag 6.
Deze baai staat bekend als één van de plaatsen om schilpadden te spotten, maar het zicht was zo slecht, dat we besloten te stoppen met snorkelen. We genoten van ons spelende dochtertje dat ook alleen een stuk het met water in durfde en van het lekkere zonnetje.

Dag 7 gingen we al vroeg op pad naar Zakynthos stad. We parkeerden de auto bij de haven en liepen naar de Church of Agios Dionysios. Deze konden we bezichtigen en mijn schoonmoeder en vriend staken een kaarsje aan. Hierna liepen we naar het plein ‘Solomos Square’.
Hier zagen we een treintje waarmee we de rest van Zakynthos stad bezichtigden. Dit was een ritje van 30 minuten en het stelde weinig voor. Zakynthos stad heeft voor ons te weinig bezienswaardigheden en we gingen weer terug naar ons huis.
’s Avonds gingen we uit eten bij The Windmill, waar we genoten van het uitzicht.

Vandaag ging ik samen met mijn vriend naar Korakonissi om te snorkelen. Ik had gelezen dat dit de beste plaats was om te gaan snorkelen. Wel had ik gelezen dat we naar beneden moesten klauteren. Bij de snorkelspot aangekomen, bleek de afdaling/klim best pittig te zijn. Er was een pad gemaakt langs de rotsen, door de rotsen uit te hakken. Hierdoor waren de stappen soms erg groot. Beneden aangekomen moest ik eerst bijkomen. Hierna was het nog een klein stukje klauteren, voordat we het heldere water waren. We zagen direct al visjes, maar brrrrr, wat was het water koud. Na 30/45 min snorkelen klommen we het water uit. Na een tijdje gezeten te hebben volgde toch weer de klim naar boven. Wat een mega stappen. Gelukkig droeg mijn vriend mijn snorkelspullen, zodat ik mij kon focussen op mijn stappen. Bovenaan was een bar, waar we op ons gemak nog wat dronken. Op de terugweg kwamen we langs Sunset restaurant en hier lunchten we. Ik met een heerlijk omelet met frites. Dit was zoveel dat ik geen zin meer had om ’s avonds weer uit eten te gaan. Ik bestelde bij Keri-restaurant en mijn vriend haalde het op. Ik maakte in de tussentijd glutenvrije pita met kaas en at mee van de Griekse salade.

Inmiddels was het al dag 9 van onze vakantie. Na de inspanning van gisteren wilde ik wel weg, maar wel naar een rustig strand. Mijn vriend stelde voor om naar Kalamaki Beach te gaan. Hier was een Beachbar die bedjes met parasols verhuurden, dus we waren snel weer gesetteld. Ons dochtertje durfde steeds vaker zelf de zee in. Ideaal dat de stranden maar heel langzaam aflopen aan deze kant van het eiland. Ons dochtertje kreeg van een Nederlander een stukje brood om aan de vissen te geven. Er kwamen al snel tientallen kleine visjes om haar heen. Heel leuk om te zien. De man vertelde ook dat hier ’s avonds schildpadden het land op komen, dus hij adviseerde om aan het einde van de middag nog een keer te komen snorkelen. We besloten dit dezelfde avond nog te doen. Mijn schoonmoeder had aangeboden om met ons dochtertje thuis te blijven, zodat wij alles op ons gemak konden doen. Echt super lief, maar ik voelde me een tijdje wel bezwaard. Gisteren waren we ook al samen weg geweest. Mijn schoonmoeder wuifde dit bezwaar weg. Helaas waren er geen schildpadden met het snorkelen, maar ik spotte wel een zwemmende rog. Heel gaaf. Na ons omgekleed te hebben gingen we naar de Italiaan Buon Amici. Hier serveerden ze glutenvrije pizza voor een meerprijs van €8,-. Ik vroeg de serveerster welk merk de pizzabodem was en ze vertelde dat hij speciaal uit Italië geïmporteerd werd. Het was echt de lekkerste, knapperigste glutenvrije pizza die ik de afgelopen 11 jaar gegeten heb. Misschien toch een vakantie naar Italië overwegen 😉

Dag 10 gingen we naar Daphni Beach. Dit strand had onze host ons aangeraden. Het was 45 minuten rijden en het laatste deel van het pad was onverhard en soms best stijl. Ook hier was een leuke Beachbar Taverna Daphni. Ik had gelezen dat je het beste kon snorkelen bij de rotsen. Mijn vriend ging eerst kijken en zwaaide dat het de moeite waard was om ook te komen snorkelen. Er waren inderdaad veel vissen te zien en ook een hele leuke vis met een klein visje op zich; heel bijzonder. Mijn vriend ging ook nog snorkelen aan de andere kant van de baai en ook hier kwam hij enthousiast vandaan. Ik liet me overhalen om nog kort te snorkelen, want ik was best moe, maar het was zeker een leuk stuk. Ook mijn schoonmoeder ging met mijn vriend mee snorkelen. Rond 12 uur waren ze uit het water en we besloten hier te lunchen. Na de lunch gingen we weer naar huis, want ik wilde weer naar bed toe. De rest van de middag deed ik rustig aan en we bestelden weer eten. Net als gisteren was het weer 33 graden, dus het was heerlijk binnen in de airconditioning. We gingen expres deze tijd van het jaar, omdat het normaal gesproken de temperatuur niet boven de 30 graden komt, maar we zaten nu middenin een hittegolf.