Landgoed Duin en Kruidberg

Vorig weekend toen we weg waren, vertelde ik mijn vriend dat ik energetisch nog steeds tekort kom sinds mijn schub en nieuwe medicatie. Hij opperde dat ik misschien weer een nachtje zelf weg moest gaan. Ik gaf dit aan bij mijn zus en ze belde mij erover op. We konden eigenlijk alleen maar komend weekend, omdat de periode daarna druk werd met Sinterklaasactiviteiten, maar we konden allebei en besloten spontaan om het te doen. We keken naar een hotel in de omgeving van een leuke shopstad. We kozen voor shoppen in Haarlem, lunchen bij Hofje zonder Zorgen, overnachten op Landgoed Duin en Kruidberg en dineren bij Sea You in Velsen-Noord. Vanwege onze glutenvrije diëten zoeken we restaurants al van tevoren uit, dat scheelt zoeken en het voorkomen van teleurstellende gerechten.

Zaterdag 11 november haalde onze dochter en ik mijn zus op. We brachten mijn dochter naar haar oma in Leidschendam, waarna we doorreden naar Haarlem. Het shoppen begon al goed met leuke winterschoenen bij Skechers. Ook mijn zus kocht bij Nelson schoenen en ze slaagde goed bij Oliver. Ik zag nog een gave rok van Only, maar ze hadden hem niet in de juiste maat. Onderweg naar onze lunchplek begon het te regenen. Erg vervelend, want in de rolstoel heb je snel een natte broek. We legden een tas op mijn schoot om het zo droog mogelijk te houden. Bij Hofje zonder zorgen koos ik voor een broodje eiersalade met seranoham. Het glutenvrije broodje was aan de kleine kant, dus namen we nog een stukje amandelcake met blauwe bessen. Hierna gingen we nog even verder winkelen en om 14 uur reden we richting het Landgoed. Onze kamer was al klaar, dus ik kon gelijk rusten. Na een uurtje lekker gelegen te hebben, kwam ik langzaam op gang. Om 16.30 reden we naar restaurant Sea You aan het strand. We wilden nog een stukje wandelen, maar we moesten eerst 10 minuten in de auto wachten tot het bijna droog was. Met de paraplu liepen we de pier af. Er waren vissers op de pier en surfers op het strand. Hierna zochten we de warmte van het restaurant op. We bestelden een kibbeling schotel en hamburgerschotel die we deelden. Deze kwam de kok zelf serveren en we spraken over zijn inspiratie om alle gerechten in zijn restaurant die op de kaart stonden ook glutenvrije te serveren. Voor een toetje hadden we geen plaats meer, dus namen we een stukje chocolade-sinaasappeltaart mee. We gingen nog lekker naar de spa van het Landgoed. We zaten eerst lang in de whirlpool buiten om uit te buiken. Daarna gingen we in de infraroodsauna en de stoomcabine. Het was genieten en helemaal sloom en ontspannen zochten we onze kamer op.

De volgende ochtend checkten we eerst uit om daarna nog een wandeling te maken op het Landgoed en het aangrenzende bos. Bij de route die we gekozen hadden, moesten we direct een steile heuvel op. Dit ging niet met de rolstoel, dus we zochten een route die langzamer omhoog klom. Onderweg zagen we veel paddestoelen en heksenkringen. We kwamen ook nog bij een smal pad aan de rand van de heuvel. Hier liep ik een stuk, want er zaten zoveel wortels dat ik niet het risico wilde nemen dat de rolstoel wegschoot. Het laatste deel ging over een verhard pad. Wat hadden we een heerlijke wandeling gehad. Op de terugweg maakten we een lunchstop bij Floor in Leiden en aten we een glutenvrije hamkaascroissant en een gebakje. Wat een heerlijke afsluiting van een topweekend.